Rank ryg

Sidst opdateret

En rank ryg er tegn på en sund kropsholdning – og så udviser det selvsikkerhed og autoritet. Overordnet set er det altså både sundere og pænere med en rank ryg. Dog oplever rigtig mange danskere det modsatte; nemlig tendensen til at falde sammen i ryggen, hvilket giver en krum kropsholdning. En sådan kropsholdning er der mange ulemper ved. Dels kan det medføre smerter, men det kan også fremhæve bulen på maven eller få dig til at se træt og uoplagt ud.

En forkert kropsholdning kan:

  • Medføre smerter i ryg, lænd, nakke og skuldre
  • Give hovedpine
  • Føre til pukkelryg eller skæv ryg
  • Få dig til at se tykkere ud
  • Få dig til at se træt og uoplagt ud

Har du en krum ryg eller på anden måde en usund kropsholdning, er der altså mange gode grunde til at gøre en indsats for at få en rank ryg og dermed en sund kropsholdning. Det er heldigvis aldrig for sent, og du kan få din ranke ryg tilbage allerede i morgen.

Rank ryg support sele

Den ranke ryg kan du få med en support sele, der også fås integreret i en holdningskorrigerende t-shirt eller trøje. Support selen hjælper med den rette holdning ved at:

  • Rulle dine skuldre tilbage på plads
  • Give støtte til lænden
  • Aktivere rygmuskler
  • Holder din krop i en god og sund position
  • Øge opmærksomheden på din kropsholdning

Den holdningskorrigerende sele har ikke mange år på bagen i Danmark, men er på kort tid blevet et meget populært hjælpemiddel til en rank ryg. Førhen krævede det en stor indsats og et konstant fokus at modarbejde den dårlige kropsholdning, men nu kan du få det meste forærende ved at investere i en sele. Mange brugere af rank ryg support selen oplever også en rankere holdning uden selen efter få dages brug.

Det smarte er desuden, at selen kan skjules under dit tøj, så ikke du behøver at reklamere med dit problem – og du vil få en rankere ryg, fra du begynder at bruge selen.

Kombiner din holdningskorrigerende sele med træning

Med selen på vil du med det samme få en rank ryg, og allerede efter få dage vil du højst sandsynligt opleve en rankere holdning; også uden selen. Du bør dog begynde at træne din ryg samtidig, så den bliver stærk nok til at fastholde den ranke holdning, når du ikke har selen på.

Du kan træne ryg, nakke og bryst i fitnesscentret, eller du kan begynde at svømmetræne. Du kan naturligvis også rygtræne på gulvet hjemme i stuen, hvis du foretrækker det. Der findes rigtig mange gode (og gratis) træningsprogrammer på blandt andet Youtube med netop det formål at styrke ryggen for at få en bedre kropsholdning og en rank ryg.

Gode råd i hverdagen:

  • Træk hovedet tilbage, så det er i forlængelse af rygsøjlen
  • Rul skuldrene tilbage, så skulderbladene mødes
  • Undgå at sidde med benene over kors
  • Skift ofte stilling
  • Rejs dig med jævne mellemrum og gå en lille tur
rank ryg